Artikkelit jotka koskevat:
|
Juutalaiskortteli
Kävin opintojeni myötä tutustumassa Prahan keskustassa
sijaitsevaan juutalaiseen kasvatuskeskukseen. Se sijaitsee Prahan
yhdessä suosituimmassa nähtävyydessä, juutalaiskorttelissa
eli Josefovissa. Kasvatuskeskuksessa meille luennoi ihan oikea
juutalainen ja niitä pyörii kaupunginosassa muutenkin
eli ilmeisesti kaikki heistä eivät ole muuttaneet pois
Prahasta. Luento oli tsekiksi, mutta mukavat tsekkiläiset
opiskelijat, jotka ovat olleet vaihto-opiskelijoina aikaisemmin,
käänsivät suurimman osan englanniksi. Kaksi opiskelijaa
olivat erityisen fiksuja, mutta sehän ei ole mikään
ihme, sillä he olivat olleet vaihdossa Suomessa (Joensuu)
ja Ruotsissa (Umeå).
Luennoitsija jaksoi minua koko tunnin loppuun asti, vaikka kysyin
välillä melko visaisia kysymyksiä häneltä
ja laitoin hänet melko koville. Mukava kaveri. Paitsi, että
kyselimme paljon juutalaisesta kasvatuksesta, kyselimme myös
paljon juutalaisuudesta yleensä. Juutalainen kasvatus on
hyvin perinteikästä. Pojat ja tytöt on perinteisesti
opetettu eri tavalla, mutta nykyään eroja on vähemmän.
Yleensä isä opettaa poikaa kahdeksanvuotiaaksi asti.
Opetus tapahtuu vanhan testamentin ja sen selitysten pohjalta.
Lisäksi isille on tehty kirjoja, joissa opastetaan, mitä
ja minkälaisia keskusteluja heidän tulisi käydä
poikainsa kanssa. Eipä olisi muuten huono idea suomalaiseenkaan
yhteiskuntaan. Kahdeksanvuotiaana pojat menevät kouluun.
Ennen opetus tapahtui synagogissa, nykyään oikeissa
kouluissa. Tsekeissä on erityiskouluja juutalaisille, joihin
muutkin kuin juutalaiset saavat tulla, tosin heidän tulisi
osata hieman hepreaa.
Vanha synagooga |
Ennen, kun opetus tapahtui synagogissa, myös isät olivat
siellä opetettavana samaan aikaan. Tämä teki erityisen
hyvää isä-poika suhteelle, koska yhteistä aikaa
oli paljon. Koulun jälkeen poikia, siinä vaiheessa jo
miehiä, kannustettiin perustamaan yritys, jolla he pystyivät
elättämään perheensä. Tytöt saivat
mennä kouluun, mutta heitä kannustettiin yleisesti jäämään
kotiin ja opettelemaan kodinhoitoa. Nykyään tytöt
käyvät koulua. Tosin on muistettava, että juutalaisuus
on kovin hajanainen käsite. Erityisesti Israelissa ortodoksijuutalaiset
käyttäytyvät perinteisten tapojen mukaan, mutta nykyaikaiset
juutalaiset ovat vapaamielisempiä. Koulun jälkeen naiset
ja miehet menevät Israelissa armeijaan. Naiset kahdeksi vuodeksi
ja miehet kolmeksi vuodeksi. Niin, eikös niitten naisten pitänyt
olla kotona. No, ortodoksijuutalaiset saavat Israelissa erillisoikeuden
ja heidän ei tarvitse mennä armeijaan, jolloin naiset
ja miehet voivat olla kotona. Muut käyvät valtion palveluksessa
ja ovat siellä melko pitkän ajan. Tämä ortodoksijuutalaisten
erikoisoikeus ärsyttää muita Israelin juutalaisia.
Juutalainen kasvatus perustuu siis paljon vanhan testamentin
lukemiseen ja sen tulkintaan. Uutta testamenttia juutalaiset eivät
tunnusta. Se on heille eräänlainen ’musta kirja’.
Jeesuksesta ei pidetä. Hän ei ole juutalaisuuden mukaan
edes profeetta, vaan ihminen joka julistautuessaan jumalaksi oli
väärässä. No, täytyy muistaa, että
tässäkin tapauksessa löytyy juutalaisia, jotka
ovat eri mieltä. Vanhasta testamentista on tehty kommentoituja
tulkintoja, jotka ovat paisuneet jo liian laajoiksi. Rabbi eli
juutalaisen ’seurakunnan’ ’pappi’ on ainoa,
joka saa tehdä näitä tulkintoja. Rabbien asema
juutalaisessa yhteisössä on muutenkin erittäin
tärkeä.
Luennon jälkeen luennoitsija esitteli meille vanhan synagogan,
juutalaisen hautausmaan, juutalaisuusmuseon ja espanjalaisen synagogan.
Vanha synagoga on yksi ainoista rakennuksista, jotka ovat säilyneet
vanhasta juutalaiskaupunginosasta. Josef II määräsi
aikoinaan juutalaisen kaupunginosan suurimmaksi osaksi purettavaksi,
koska siellä ei enää asunut juurikaan juutalaisia,
vaan alamaailman ihmisiä. Hän rakennutti tilalle uusia
hienoja rakennuksia ja kaupunginosa sai nimensä hänen
mukaansa – Josefov. Vanha synagoga on varsin koruton ilmestys,
ulkoa ja sisältä päin. Hintaakin turisteilta otetaan
parisataa kruunua – juutalaiset ovat aina olleet hyviä
rahan kanssa. Me pääsimme kaikkiin paikkoihin käytännössä
ilmaiseksi, juutalaisen ohjaajamme mukana.
Perinteisessä juutalaisessa synagogassa on seitsemän
ikkunaa. Tässä on lisäksi kaksi pientä pyöreää
ja yksi pieni keltainen neliskulmainen ikkuna. Aamurukoukset saa
suorittaa vain silloin, kun aamun ensimmäiset auringonsäteet
tulevat pienestä ikkunasta sisälle. Meitä huvitti
kovasti, koska kaikki miehet joutuivat laittamaan sellaisen perinteisen
juutalaisen kipan päähänsä synagogaan mennessään.
Saimme sellaisen paperisen, koska meillä ei ollut omia. Tämä
johtuu siitä, että juutalaisen tavan mukaan miesten
tulee rukoilla synagogassa ja rukoilu tapahtuu aina hattu päässä.
Naisten taas ei välttämättä tarvitse rukoilla
synagogassa, joten heidän ei ole välttämätöntä
pitää lätsääkään päässä.
Juutalaisen ajattelutavan mukaan miehet ovat niin ’pahoja’,
että heidän tulee rukoilla. Naisilla taas on luonnostaa
sisällään sitä jotakin, mikä tekee heistä
niin fiksuja ja filmaattisia, eikä heidän tarvitse enää
vaivautua rukoilemaan. Kuulostaa jotenkin tutulta.
Juutalaisessa synagogassa ei ole kuvia. Siellä on penkkejä
ja raamatuntelineitä. Keskellä on koroke, jossa rabbi
joskus työskentelee. Suurimmaksi osaksi rabbi lukee Vanhaa
Testamenttia edessä, pienessä montussa. Juutalaisuuden
mukaan, rukous nousee ylös taivaisiin alhaalta, joten synagogiin
mennään usein alaspäin ja siksi myös rabbi
seisoo lattiasyvennyksessä. Syvennyksen vieressä on
muutama penkki. Vasemmanpuoleisin on varattu niille pojille, joilta
aiotaan leikellä pippeli ja siinä vieressä olevaan
penkkiin on tehnyt varauksen profeetta Elias. Muut penkit synagogassa
ovat vapaasti varattavissa pientä maksua vastaan. Näin
varmistat, että sinulla on koko kauden hyvät näköalapaikat.
Perinteisesti tosin parhaat paikat menevät tärkeimmille
hepuille ja tavalliset ihmiset saavat vain takarivin paikkoja.
Rabbin syvennyksen edessä on verhot, joiden takana on ovet,
joiden takan säilytetään pyhiä kirjoja. Vanha
synagoga yrittää jäljitellä sitä yhtä
Jerusalemissa. Sana synagoga muuten tarkoittaa ’yhteistä’
tai ’yhteen kokoontumista’, mikä ilmaisee, että
synagogia käytettiin ennen myös muihin yhteisiin kokoontumisiin.
Mikäli et ole älyttömän kiinnostunut juutalaisuudesta,
en suosittele vierailua vanhaan synagogaan. Käy sen sijaan
espanjalaisessa synagogassa. Se on paljon hienompi ja samalla
saat lukea juutalaisuuden ja antisemitismin historiaa ja näetpä
vielä muutamia aarteitakin.
Juutalainen hautausmaa
Juutalainen hautausmaa olikin varsin erikoinen ja kummitusmainen
paikka. Koska juutalaiskortteli oli pieni eristetty alue, on hautausmaakin
pieni. Ihmisiä haudattiin kerroksittain, kunnes hygieniasyistä
heitä alettiin hautaamaan kaupungin ulkopuolelle. Nykyään
hautausmaalla on enää vanhoja hautakiviä, joista
vanhimmat ovat 1400-luvulta. Kaikki puiset hautamuistomerkit ovat
maatuneet. Kiviset hautamuistomerkit olivatkin ennen merkki varallisuudesta.
Uusiakin tuttavuuksia on hautausmaalle haudattu, muun muassa Frans
Kafka. Hautakivet on jätetty ilman hoitoa. Ne on osittain
kasvillisuuden peitossa ja monesti varsin vinossa. Tuntui oudolta,
kun hautausmaan pienillä käytävillä oli jatkuva
turistien virta. En olisi halunnut olla siellä ja toivoisin,
että kukaan muukaan ei menisi. Hautausmaat eivät ole
mitään huvipuistoja. Tämä tosin ei haitannut
paikallista juutalaisyhteisöä. Syyksi he kertoivat,
että kukaan haudattujen omaisista ei enää ole elossa
tai käy heitä muistelemassa. Itse luulen, että
raha on kuitenkin ollut se ratkaiseva tekijä.
Kafkan lisäksi hautausmaalla on toinenkin kuuluisa hauta,
rabbi Löwen hauta. Legendan mukaan Löw loi maasta Golemin,
hirviön joita esiintyy keskieurooppalaisissa tarinoissa.
Se oli ihmisen muotoinen jättiläinen, jolle rabbi Löw
antoi elämän laittamalla jonkinlaisen ihmepallon sen
otsassa olevaan reikään. Golem oli rauhaisa hirviö,
kunhan sillä oli koko ajan jotakin tekemistä. Voimiensa
vuoksi se saikin paljon hyvää aikaiseksi, kunnes kerran
siltä loppui työt. Tällöin se lähti kaupungille
riehumaan ja taisipa tehdä aika paljon tuhoja. Rabbi kutsuttiin
hätiin ja hän vei Golemin kotiin, otti tältä
ihmepallon pois päästä ja ei laittanut sitä
sen koommin takaisin. Rabbi Löwin hauta on juutalaisen hautausmaan
vierailluin paikka. Ihmiset käyvät viemässä
sinne toivomuslistojaan, jotka he laittavat hautakiven päälle
ja asettavat pienen kiven painoksi. Sitten niiden toiveiden pitäisi
toteutua. Tosin epäilen, että ne jotka oli kirjoitettu
paikallisen bussilipun takaosaan, saavat odottaa hieman muita
toiveita kauemmin. Tarina myös kertoo, että Golemikin
olisi haudattu jonnekin hautausmaalle tai sen lähistölle.
Minä ilmoitin olevani vapaaehtoinen etsimään sitä,
mutta jostain syystä he eivät innostuneet asiasta.
|